پیام به مناسبت سیزدهمین سال درگذشت زنده یاد ببرک کارمل رهبر فقید جنبش دموکراتیک و عدالت خواهانه مردم افغانستان
مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان

کابل 14 قوس 1388

 

جنبش ترقیخواهانه چپ و دموکراتیک کشور ما در فاصله 10 سال دو تن از فرزندان پیشتاز و نیک نام خویش ،زنده یاد ببرک کارمل و شادروان محمود بریالی را از دست داده و در سوگ آن عزیزان نشاند.

سیزده سال پیش در روزهای مه آلود ماه قوس ببرک کارمل یکی از رهبران سترگ و نام آور جنبش چپ و دموکراتیک کشورما دیده از جهان فرو بسته و به جاودانه گی پیوست.درست 10 سال پس از آن سالهای آزگار که هنوز اندوه ان ضایعه جبران ناپذیر پایان نیافته بود،در همچو روز سیاه محمود بریالی یکی دیگر از پیشکسوتان واقعیتگرا و گران ارج جنبش عدالتخواهانه مردم افغانستان با زنده گی بدرود گفت.

زنده یاد ببرک کارمل بیش از نیم سده زنده گی پربار و فنا ناپزیر خویش را وقف خدمت به انسان زحمتکش و میهن دوست داشتنی ما افغانستان کرد.طی این سالهای دشوار مبارزه او نه تنها اندیشه والا و انسانی خدمت به زحمتکشان و بینوایان را،بلکه مکتب و راه و رسم مبارزه عدالت خواهانه و میهنپرستانه را به همرزمان و هم اندیشان خویش به میراث گذاشت.

تاریخ گواه است که بهروزی انسان زحمتکش در سرلوحه کار و مبارزه وقف ناپذیر زنده یاد ببرک کارمل قرار داشت.او برای یک لحظه نیز با وصف زندان ها،تبعید ها و تعقیب و پیگرد مقامات، از آن با پایمردی و متانت فرو گذاشت نکرد.از همینرو او برای نسلهای بعدی مبارزان الگوی پیکار و نبرد قانونی،علنی و مسالمت آمیز در راه رهایی انسان زحمتکش کشور ما از نابرابری های اجتماعی،سیاسی و ملی خواهد بود.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد!

در این میان جاوید نام محمود بریالی به عنوان همرزم و رهرو آن بزرگمرد تاریخ، در نقش یک شخصیت پیشکسوت آرمان وطنپرستانه ،عدالت خواهانه برادر بزرگش زنده یاد ببرک کارمل نه تنها در راه تحقق آرمان های سرکوفته زنده یاد ببرک کارمل تلاش بخرج داد،بلکه با واقع نگری میهنپرستانه از تغییرات گسترده در پهنه سیاسی کشور و جهان در همراهی با یاران و همرزمان دیرین خود با ایجاد نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان پرچم مبارزه عدالتخواهانه را برافراشته نگهه داشت و نقش استثنایی را ایفأ نمود،که خوشبختانه اکنون در سراسر کشور و در قلل شامخ آن در اهتزار است.

زنده گی متواضعانه،ساده و بی آلایش زنده یاد ببرک کارمل و شادروان محمودبریالی که با شکسته نفسی،محبت رفیقانه و بهترین آرزومندی ها برای همرزمان و سایر مردم همراه بود،نمایانگر صداقت،صمیمیت و پیوند نزدیک آنها با توده های زحمتکش کشور ما بوده،جایگاه شانرا در قلب مردم نزدیکتر ساخته است.

نبود زنده یاد ببرک کارمل در میان نسل بزرگی از ترقیخواهان و نیروهای ملی و دموکراتیک کشور،طی سالهای دشوار پس از در گذشت او،با وصف آموزه های ماندگارش، توسط رهروان و در آن میان محمودبریالی فقیدمحسوس بود.اکنون که زنده یاد بریالی نیز به ابدیت پیوسته است، این کمبود بیش از پیش احساس می گردد.

 تحقق آرمانهای والا و انسانی زنده یاد ببرک کارمل ، رهروان و از جمله شادروان محمود بریالی در شرایط تغییر یافته کنونی تنها و تنها در وحدت و همبسته گی نیروهای ترقی خواه،عدالت پسند و دموکراتیک میسر خواهد بود.

به امید برآورده شدن این آرمان پاک آنها که تا اخرین لمحه زنده گی در راه تحقق آن رزمیدند.

 

نام و خاطرات ماندگار زنده یاد ببرک کارمل و شادروان محمود بریالی جاویدان باد!

 

با احترام

شیرمحمدبزرگر

رییس مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان


December 5th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها